Чули коли-небудь приказку "Гарна людина - це не професія"?
Багато людей і досі вважають, що кар'єрний успіх залежить виключно від досвіду та рівня майстерності, а також від того, наскільки добре ти розбираєшся в своїй безпосередній роботі інженера, програміста або маркетолога.
Чи так це? Давайте з'ясовувати!
Аналітики сходяться на думці, що до 2025 року люди і роботи порівну поділять між собою виконання трудових функцій.
Тому в найближчому майбутньому, щоб нам залишатися затребуваними на ринку праці, а нашим дітям - зробити перші успішні кроки в кар'єрі, вже недостатньо мати профільну освіту і досвід роботи в своїй сфері.
Працівникам майбутнього будуть потрібні додаткові знання і вміння, які не під силу повторити або доручити роботу чи комп'ютерній програмі.
Саме такі вміння прийнято відносити до soft skills або "м'яких навичок", а про необхідність їх розвитку останнім часом говорять все більше і більше.

Розбираємось в цих новомодних термінах :)
До речі, не такі вже вони й "нові". Поняття soft skills і hard skills виникли у військовій справі наприкінці 50-х років минулого століття.
В 1959 році армія США почала розробляти науково обґрунтований підхід підготовки військовослужбовців. В ході розробки дослідники виявили важливість для військовослужбовців не тільки професійних навичок (hard skills), але й
Розуміння відмінностей між soft і hard skills було виражено в доктрині "Системи проектування військової підготовки» 1968 року таким чином:
hard skills є навичками роботи переважно з машинами, soft skills - навичками роботи з людьми і паперами.
Після того, як терміни прижилися у військовій науці і психології, вони перейшли і до сфери бізнесу.
Наприклад, для бухгалтера професійними навичками будуть його знання, як створити звіт і звести дебет з кредитом, а м'яким навиком може бути вміння знаходити спільну мову з колегами, вчасно здавати звіти, робити це відповідально і бути командним гравцем у відділі.
А для керівника відділу продажів, важливими "хард скілами" буде знання, як функціонує відділ і алгоритм проведення продажу, а його лідерські якості, вміння організувати людей, формувати команду будуть тими soft skills, якими він повинен володіти на хорошому рівні.

"Гарна людина" - вже частина професії
Настав той час, коли професійні знання і досвід не так цінуються роботодавцями, якщо вони не підкріплені розвиненими м'якими навичками.
Згідно з дослідженням, проведеним компанією Wonderlic, 93% опитаних роботодавців відзначили, що наявність soft skills у кандидата є важливим фактором при прийнятті рішення про його працевлаштування.
А дослідження соцмережі LinkedIn показало, що 57% роботодавців цінують гнучкі навички навіть більше, ніж професійні.
Особливо цінуються працівники, які легко і без опору адаптуються до змін, швидко освоюють нові технології, помічають корисні тренди раніше за інших та пропонують застосовувати їх в роботі.

Які м'які навички важливіше?
У 2016 році на Всесвітньому Економічному Форумі в Давосі в звіті "The Future of Jobs" був названий перелік соціальних навичок, які будуть найбільш затребувані на ринку праці в найближчі 20-30 років.
Ось найголовніші з них, які варто починати прокачувати вже зараз:
- Системне і аналітичне мислення. Воно незамінне для професій майбутнього! Під системним мисленням мається на увазі здатність знаходити і структурувати матеріал, встановлювати взаємозв'язки між розрізненими елементами, а також відокремлювати головне від приватного і навпаки.
- Навик комунікації. Сюди також можна віднести роботу в команді. Це здатність ефективно взаємодіяти з оточуючими людьми, продуктивно вести переговори, досягати компромісів і т.д.
- Конфлікт-менеджмент. Цей навик виникає з попереднього - щоб комунікація проходила максимально ефективно, необхідно грамотно вирішувати виникаючі суперечки і добиватися взаємовигідних умов.
- Управління проектами. Здатність правильно розставляти пріоритети, управляти робочими процесами, знання принципів планування і тайм-менеджменту. Запам'ятайте: професії майбутнього, нові і перспективні, мають велику потребу саме в цьому навику!
- Клієнтоорієнтованість. Розуміння потреб клієнта та вміння підбирати оптимальні рішення для їх задоволення.
- Знання іноземної мови, а краще - декількох. Це завжди беззаперечний бонус.
- Лідерство. Здатність стояти на чолі групи людей, вміння координувати їх, вести за собою, мотивувати і брати на себе відповідальність за спільні рішення (в тому числі невдачі).
- Адаптивність і крос-функціональність. Must-have для найперспективніших професій майбутнього! Ми живемо в епоху непередбачуваності, коли потрібно вміти вчасно реагувати на нові виклики, вирішувати кризи, прогнозувати ситуації і швидко змінювати спектр завдань.
- Креативність. Творчий початок і естетичний смак вітаються в будь-яких областях - від сфери IT до б'юті-ніші.

Як розвивати soft skills?
Розвивати м'які навички необхідно якомога раніше. Бажано вже в школі. Але одна з проблем сучасної шкільної освіти - це відсутність прикладного характеру.
Зазвичай людина набуває нових вмінь по схемі «знання - уміння - навички». Школа ж дає лише знання.
І отримуємо прірву між отриманою інформацією та практичною реальністю. Школи просто не готові до soft skills. Вчителі начебто готують дітей до життя, але забувають про вбудовування дитини в реальність. В ту реальність, де навичка домовлятися важливіша, ніж вміння розв'язувати інтеграли.
Тож батькам необхідно взяти цю задачу на себе, щоб підготувати дитину до викликів майбутнього.
Якщо розвиток hard skills - це навчання в школі та університеті або коледжі, онлайн-курси та майстер-класи, стажування, інтенсиви і професійні конференції, то з soft skills все складніше...
Це постійна робота над собою, пошук слабких місць і прагнення їх розвивати.
Наприклад, щоб навчитися комунікації, можна записатися в дискусійний клуб або влаштовувати з друзями круглі столи з обговоренням різних тем.
Для розвитку проектного мислення корисно всі свої справи сприймати як проекти - визначати мету, розбивати роботу на етапи і виставляти дедлайн. Тут стануть в нагоді навички тайм-менеджменту, управління проектами, а також наставництва, якщо проект груповий.
Корисно розвивати емоційний інтелект, основою якого є емпатія. Намагайтеся прислухатися до своїх і чужих емоцій, стежити, як вони впливають на вас, вашу поведінку і вчинки.
Загляньте в себе, подумайте, які м'які навички ви хотіли б розвинути та вдосконалити, читайте сучасну літературу на цю тему, дивіться лекції та вебінари. Ставте чіткі цілі, заміряйте проміжні результати і підводьте конкретні підсумки, щоб надихати себе на подальше зростання.
Навчання новим навичкам - процес безперервний. Пам'ятайте про це, коли будете вибирати черговий soft skill для розвитку.
Бажаємо вам в цьому успіху!
За матеріалами мережі Інтернет













