Анастасія Ведишева

Soft skills. М’які навички для успішної кар’єри майбутнього.

30.04.2021 546

Чули коли-небудь приказку “Гарна людина – це не професія”?
Багато людей і досі вважають, що кар’єрний успіх залежить виключно від досвіду та рівня майстерності, а також від того, наскільки добре ти розбираєшся в своїй безпосередній роботі інженера, програміста або маркетолога.

Чи так це? Давайте з’ясовувати!

Аналітики сходяться на думці, що до 2025 року люди і роботи порівну поділять між собою виконання трудових функцій.
Тому в найближчому майбутньому, щоб нам залишатися затребуваними на ринку праці, а нашим дітям – зробити перші успішні кроки в кар’єрі, вже недостатньо мати профільну освіту і досвід роботи в своїй сфері.

Працівникам майбутнього будуть потрібні додаткові знання і вміння, які не під силу повторити або доручити роботу чи комп’ютерній програмі.
Саме такі вміння прийнято відносити до soft skills або “м’яких навичок”, а про необхідність їх розвитку останнім часом говорять все більше і більше.

 

Розбираємось в цих новомодних термінах 🙂

До речі, не такі вже вони й “нові”. Поняття soft skills і hard skills виникли у військовій справі наприкінці 50-х років минулого століття.
В 1959 році армія США почала розробляти науково обгрунтований підхід до підготовки військовослужбовців. В ході розробки дослідники виявили важливість для військовослужбовців не тільки професійних навичок (hard skills), але й універсальних компетенцій (soft skills), які не піддаються планомірному навчанню.

Розуміння відмінностей між soft і hard skills було виражено в доктрині “Системи проектування військової підготовки» 1968 року таким чином:

hard skills є навичками роботи переважно з машинами, soft skills – навичками роботи з людьми і паперами.

Після того, як терміни прижилися у військовій науці і психології, вони перейшли і до сфери бізнесу.

Наприклад, для бухгалтера професійними навичками будуть його знання, як створити звіт і звести дебет з кредитом, а м’яким навиком може бути вміння знаходити спільну мову з колегами, вчасно здавати звіти, робити це відповідально і бути командним гравцем у відділі.
А для керівника відділу продажів, важливими “хард скілами” буде знання, як функціонує відділ і алгоритм проведення продажу, а його лідерські якості, вміння організувати людей, формувати команду будуть тими soft skills, якими він повинен володіти на хорошому рівні.

 

“Гарна людина” – вже частина професії

Настав той час, коли професійні знання і досвід не так цінуються роботодавцями, якщо вони не підкріплені розвиненими м’якими навичками.

Згідно з дослідженням, проведеним компанією Wonderlic, 93% опитаних роботодавців відзначили, що наявність soft skills у кандидата є важливим фактором при прийнятті рішення про його працевлаштування.

А дослідження соцмережі LinkedIn показало, що 57% роботодавців цінують гнучкі навички навіть більше, ніж професійні.
Особливо цінуються працівники, які легко і без опору адаптуються до змін, швидко освоюють нові технології, помічають корисні тренди раніше за інших та пропонують застосовувати їх в роботі.

 

Які м’які навички важливіше?

У 2016 році на Всесвітньому Економічному Форумі в Давосі в звіті “The Future of Jobs” був названий перелік соціальних навичок, які будуть найбільш затребувані на ринку праці в найближчі 20-30 років.

Ось найголовніші з них, які варто починати прокачувати вже зараз:

  • Системне і аналітичне мислення. Воно незамінне для професій майбутнього! Під системним мисленням мається на увазі здатність знаходити і структурувати матеріал, встановлювати взаємозв’язки між розрізненими елементами, а також відокремлювати головне від приватного і навпаки.
  • Навик комунікації. Сюди також можна віднести роботу в команді. Це здатність ефективно взаємодіяти з оточуючими людьми, продуктивно вести переговори, досягати компромісів і т.д.
  • Конфлікт-менеджмент. Цей навик виникає з попереднього – щоб комунікація проходила максимально ефективно, необхідно грамотно вирішувати виникаючі суперечки і добиватися взаємовигідних умов.
  • Управління проектами. Здатність правильно розставляти пріоритети, управляти робочими процесами, знання принципів планування і тайм-менеджменту. Запам’ятайте: професії майбутнього, нові і перспективні, мають велику потребу саме в цьому навику!
  • Клієнтоорієнтованість. Розуміння потреб клієнта та вміння підбирати оптимальні рішення для їх задоволення.
  • Знання іноземної мови, а краще – декількох. Це завжди беззаперечний бонус.
  • Лідерство. Здатність стояти на чолі групи людей, вміння координувати їх, вести за собою, мотивувати і брати на себе відповідальність за спільні рішення (в тому числі невдачі).
  • Адаптивність і крос-функціональність. Must-have для найперспективніших професій майбутнього! Ми живемо в епоху непередбачуваності, коли потрібно вміти вчасно реагувати на нові виклики, вирішувати кризи, прогнозувати ситуації і швидко змінювати спектр завдань.
  • Креативність. Творчий початок і естетичний смак вітаються в будь-яких областях – від сфери IT до б’юті-ніші.

 

Як розвивати soft skills?

Розвивати м’які навички необхідно якомога раніше. Бажано вже в школі. Але одна з проблем сучасної шкільної освіти – це відсутність прикладного характеру.
Зазвичай людина набуває нових вмінь по схемі «знання – уміння – навички». Школа ж дає лише знання.
І отримуємо прірву між отриманою інформацією та практичною реальністю. Школи просто не готові до soft skills. Вчителі начебто готують дітей до життя, але забувають про вбудовування дитини в реальність. В ту реальність, де навичка домовлятися важливіша, ніж вміння розв’язувати інтеграли.

Тож батькам необхідно взяти цю задачу на себе, щоб підготувати дитину до викликів майбутнього.

Якщо розвиток hard skills – це навчання в школі та університеті або коледжі, онлайн-курси та майстер-класи, стажування, інтенсиви і професійні конференції, то з soft skills все складніше…
Це постійна робота над собою, пошук слабких місць і прагнення їх розвивати.

Наприклад, щоб навчитися комунікації, можна записатися в дискусійний клуб або влаштовувати з друзями круглі столи з обговоренням різних тем.
Для розвитку проектного мислення корисно всі свої справи сприймати як проекти – визначати мету, розбивати роботу на етапи і виставляти дедлайн. Тут стануть в нагоді навички тайм-менеджменту, управління проектами, а також наставництва, якщо проект груповий.
Корисно розвивати емоційний інтелект, основою якого є емпатія. Намагайтеся прислухатися до своїх і чужих емоцій, стежити, як вони впливають на вас, вашу поведінку і вчинки.

Загляньте в себе, подумайте, які м’які навички ви хотіли б розвинути та вдосконалити, читайте сучасну літературу на цю тему, дивіться лекції та вебінари. Ставте чіткі цілі, заміряйте проміжні результати і підводьте конкретні підсумки, щоб надихати себе на подальше зростання.

Навчання новим навичкам – процес безперервний. Пам’ятайте про це, коли будете вибирати черговий soft skill для розвитку.

Бажаємо вам в цьому успіху!

 

За матеріалами мережі Інтернет

Сподобалась стаття?
Поділись з друзями!

Чи була стаття корисною?

Залиш свій відгук!

Заголовок

5 простих кроків до дорослого життя

Анастасія Ведишева

Анастасія Ведишева

37
Кажуть, коли вперше розумієш, що гіркий шоколад - смачний, оливки - ще смачніші, а сир з пліснявою - то взагалі феєрія, все, шляху назад немає - ти остаточно ст...
2 хв на читання 37
  • #Лайф-хак від ТАС
2 хв на читання
27.07.2021 Читати
Чи є можливість заробити більше 5% річних у доларах?

Ярослав Панченко

Ярослав Панченко

116
У першій частині статті ми розглянули можливості заробітку на заощадженнях у доларах США. Депозит у банку, державні облігації, і нарешті, ТАС-Інвест валютний –...
116
  • #ШколаТАС
26.07.2021 Читати
Як відрізнити меланому від родимки та врятувати життя?

Наталія Стихальська

Наталія Стихальська

223
У різні часи люди по-різному відносилися до родимок. В середньовіччя за «мітку диявола» могли спалити на вогнищі, оголосивши відьмою, а ось, наприклад, при дво...
223
  • #ДокторТАС
  • #ТАС_про_ЗДОРОВ'Я
23.07.2021 Читати
Про аспірин

Іван Дмитрик

Іван Дмитрик

98
Як це часто буває, назва статті майже немає жодного відношення до самого її вмісту. Якось воно так пишеться та й пишеться... Думав спочатку написати про «втори...
98
  • #ТАС_про_ЗДОРОВ'Я
22.07.2021 Читати
Особистий кабінет Клієнта Увійти
Особистий кабінет Консультанта Увійти
TAD: робочий простір Консультанта Увійти