Анастасія Ведишева

Ера свідомого споживання

Частина 1

29.05.2020 606

На майстеркласах з успішного успіху вчать: дозволь собі все, що хочеш!
Реклама нав’язливо радить: купи, поїдь, отримай!

Успіх, як і раніше, вимірюється матеріальним благополуччям. Але ось парадокс: чим більше ти отримуєш, тим менше тішать нові речі, цікаві поїздки, запальні вечірки. Як повернути радість від нової сукні? Відповідь проста: відкласти її покупку.

Суспільство не може споживати той обсяг товарів і послуг, який йому пропонують виробники. І справа тут не тільки в кризі. Будь-яке враження, чи то покупка нової речі, або поїздка, дарує радість в тому випадку, якщо ти чекаєш на цю подію і по-своєму до нього готуєшся. Відповіддю на масове споживання стала теорія свідомого споживання, що набирає популярності серед представників європейського середнього класу.

І поки великий бізнес підраховує збитки та аналізує зміни, що сталися в суспільстві, і намагається слідувати новому світогляду, ми радимо кожному почати із себе…

 

Як «швидка мода» змушує нас купувати зайве

До ХХ століття мода була «повільною»: сукні та костюми шилися кравцями на замовлення, тканини коштували дорого. Однак з появою фабричного виробництва і магазинів готового одягу виникла зворотня проблема – перевиробництво. Тепер кожен житель розвинених країн може зайти в магазин і купити дешеву кофтинку з поліестеру, яка, можливо, буде надіта всього один раз. Це і є fast fashion – «швидка мода», через яку випадкові покупки накопичуються в шафах мертвим вантажем, а потім відправляються на смітник. В одному тільки Гонконгу кожну хвилину викидають 1 400 футболок.

В той же час на виробництво одягу витрачається величезна кількість води. За даними Greenpeace на одну футболку йде 2 700 літрів – стільки одна людина в середньому споживає за 900 днів. При фарбуванні тканин використовують безліч шкідливих речовин. Наприклад, фторовані сполуки, важкі метали і розчинники. Все це потрапляє в річки, забруднюючи питну воду. Особливо гостро проблема стоїть для країн Південно-Східної Азії, де розміщено безліч фабрик.

Незважаючи на те, що модна індустрія дорого обходиться планеті, такий стан речей підтримують всі учасники ринку.

Виробники прагнуть продавати якомога більше. Колекції в мас-маркеті змінюються кілька разів на сезон. Щоразу нова маркетингова кампанія запевняє, що саме без цих речей ніяк не обійтися. Бренди створюють штучний ажіотаж, обмежуючи колекції: встигни купити, інакше ці речі тобі не дістануться! Причому в наступному сезоні повторюється те ж саме.

Ми хочемо отримати швидке задоволення, яке нам приносить імпульсивний шопінг. Але коротка ейфорія зазвичай закінчується жалем, коли придбане так само швидко набридає. Так виникає ситуація коли «повна шафа, а носити нічого»…

Як цьому зарадити?

  • Банально, але для основи свого гардеробу краще купити дорожчий одяг або взуття, але з якісних матеріалів. Дешеві речі, зазвичай, втрачають пристойний вигляд вже за один сезон, тоді як більш якісні прослужать вам довго та окупляться вже наступного року.
  • Не викидайте обридлий одяг в сміття. Краще влаштувати вечірку з обміном одягом (на Заході вони мають назву своп-вечірок і набувають все більшої популярності). Також речі можна віднести до благодійного магазину, чи розмістити на спеціальних сайтах (типу Shafa.ua).
  • Перед тим, як прийняти рішення позбутися речі, що вам завелика, чи погано сидить, чи вийшла з моди, спробуйте її “кастомізувати”. Цей модний термін означає перешити чи підігнати річ під ваші потреби. Для цього вам знадобиться знайома кравчиня (вартість її роботи коштуватиме значно менше, ніж вартість нового одягу), або ж ваші власні руки та ножиці – і тоді легким помахом руки нудні джинси перетворяться…. на трендові шорти! 🙂
  • Якщо у вашому місті є секонд-хенд, або, як це люблять у нас називати, “Одяг з Європи” загляніть туди як-небудь.  В бахатьох з нас вкорінилася хибна думка, ніби одягатися в секонд-хенді – моветон. Але мода на усвідомлене споживання вже двно привернула в комісійні магазини і стилістів, і любителів ретро, і тих, хто просто хоче оновити гардероб. До того ж, повторне використання речей гальмує той самий “fast fashion” та виробництво сміття в світі.
  • Влаштуйте собі челендж або приєднайтеся до вже існуючого. На Заході набирає силу рух no-buy, який запровадили фешн-блогери. Суть полягає в тому, щоб не купувати новий одяг і косметику щонайменше рік. Замість демонстрації нових покупок, учасники розповідають, як обходяться старим або планують бюджет і вибирають найнеобхідніші продукти.

Що не так з культурою сучасного туризму?

Ми дуже хочемо все і відразу, а країни, які живуть за рахунок туристів, поспішають нам догодити. Хоча навіть вони втомлюються, що доводять масові протести в локаціях з овертурізмом.
І ось – відбувається щось важливе, світ змінюється. «Природа очистилася настільки, що з неї пропали туристи». 

Супутникові знімки підтверджують, що з кожним днем карантину дихати планеті трохи легше.
Почав відновлюватися озоновий шар Землі, навіть над Китаєм, де смог – величезна проблема. Взагалі, логіка проста: чим суворіше в країні карантинні обмеження, тим сильніше зменшуються шкідливі викиди і поліпшується стан води і повітря. Наприклад, в Парижі якість повітря вперше досягла показників 40-річної давнини, на півночі Індії місцеві змогли побачити Гімалайський хребет на відстані більше 160-ти км (через якість повітря це було неможливо раніше), а у Венеції вода в каналах стала кришталево чистою – в ній навіть видно зграї рибок.

 

Коли карантин знімуть, почнеться нова ера!
Чи ні?

Експерти порівнюють те, що відбувається зараз, з економічною кризою 2008 року. Тоді глобальні викиди скоротилися на 1,4%, але в наступному році збільшилися на 6%, тобто держави навпаки постаралися надолужити обсяги. Невеликі поліпшення в екології зникли моментально, як тільки світ прийшов в норму. Багато екологів впевнені – ми і в цей раз відкатмо усе назад, а може навіть зробимо гірше. До того ж, тримаючи в голові, що канали Венеції, якщо що, приходять в норму відносно швидко…

Відсутність туристів під час пандемії стало шансом для цілих видів тварин, озонового шару і жителів країн, які страждають від смогу. Незрозуміло тільки, як закріпити цей результат, якщо при першій же нагоді ми знову проженемо з вулиць морських корів, тому що теж хочемо в Таїланд. 

Але можна спробувати використовувати нові знання про світ.

Практикувати усвідомлений туризм щодо біому, в який ми приїхали, – це не підтримувати його експлуатацію. Не купувати прогулянку на слоні або аксесуари з щелеп тигра, цікавитися історією міста, вибирати активності, які не зашкодять йому і його жителям. 

У своїх подорожах посткоронавірусної епохи відмовтеся від сумнівних послуг та товарів, щоб машина по їх виробництву не почала розганятися заново.

Що ще можна зробити, щоб не посилювати руйнівну дію овертуризму:

  • Вивчити локації, які страждають від надмірного напливу туристів (актуальні списки публікуються на новинних сайтах) і відмовитися від їх відвідування. Повірте, ви нічого не втратите, проте заощадите нерви, гроші і час;
  • Для подорожі вибирайте не трендові, а найменш розкручені локації – отримаєте задоволення від відкриття чогось нового, по-справжньому відпочинете, відчуєте колорит і стикнетеся з привітністю місцевих, знову ж таки заощадите гроші;
  • Якщо ж ну дуууже хочеться побувати в якомусь популярному місці, то їдьте в низький сезон – так ви розвантажите турпотік. Це плюс для локації і плюс для вас, оскільки знижується ризик потрапити в стовпотворіння, та й ціни не настільки кусючі, як в високий сезон;
  • Віддавайте перевагу житлу в спальних районах міста або в передмісті;
  • Не спонсоруйте атракціони, що використовують тварин. За дуже малим виключенням їх умови утримання далекі від гуманних;
  • Обирайте сімейні кафе, а не мережеві ресторани. Купуйте свіжі продукти на ринках або в рибальських селах, де їх загортають у газетку, а не в поліетилен. В цілому, прагніть скоротити кількість споживаних продуктів – перш за все тварин і морських мешканців, яких подають як делікатес;
  • Не намагайтеся потрапити до пам’яток «зайцем», адже плата за вхід – це ваш внесок у підтримання їх збереження і забезпечення чистоти;
  • Де б ви не були, поводьтесь адекватно, з повагою до законів, культури та звичаїв країни;
  • Дотримуйтесь елементарних правил пристойності, не смітіть, не купайтеся в фонтанах, не видряпуйтесь на статуї (навіть заради ефектної фоточки в Інстаграм), та не будьте вандалами… і іншим не дозволяйте!

Кому і навіщо потрібне свідоме споживання?

Причини для усвідомленого підходу до споживання можуть бути різними: етичними, екологічними, суто практичними і навіть психотерапевтичними (швидке споживання і нестримний конс’юмеризм не роблять людей такими вже щасливими).
На думку автора книги «Магічне прибирання» Марі Кондо, невелика кількість по-справжньому улюблених і корисних речей приносить куди більше радості і душевного спокою, ніж полиці, забиті невиразними ганчірками і дрібничками.

Якою б не була ваша мотивація, усвідомлений підхід полягає в тому, щоб перш, ніж придбати якийсь товар або почати чимось користуватися, зупинитися на секунду і запитати себе: які наслідки це матиме для мене і навколишнього світу?

Далі буде…

 

P.S. Не забувайте підписуватися на нашу групу у Telegram – t.me/TASlife, та на нашу сторінку у Facebook – facebook.com/taslifeofficial

Сподобалась стаття?
Поділись з друзями!

Чи була стаття корисною?

Залиш свій відгук!

Заголовок

Алергія: правда та міфи

Анастасія Ведишева

Анастасія Ведишева

8
Поговоримо сьогодні про алергію - причину свербіжу, чхання, закладеного носу, а то й більш сумних наслідків - від вимушеного розлучення з домашнім улюбленцем до...
6 хв на читання 8
  • #ТАС_про_ЗДОРОВ'Я
6 хв на читання
20.09.2021 Читати
Про чітміл.

Михайло Холоділін

Михайло Холоділін

54
Чітміл (з англ. cheat meal - "шахраювати з їжею") - одне з планових порушень дієти. Суть чітміла в тому, що ви можете в заздалегідь запланований день побалуват...
4 хв на читання 54
  • #ТАС_про_ЗДОРОВ'Я
4 хв на читання
17.09.2021 Читати
Як працює страхування з TAS life. Серпень 2021

Михайло Холоділін

TAS Life team

117
Є таке правило стосунках - без різниці ділових чи особистих - дивитись не на слова, а на справи. Можна запевняти “Да я заради тебе - хоч зірку з неба!”, а по...
8 хв на читання 117
  • #ІсторіїТАС
8 хв на читання
16.09.2021 Читати
Чому відмовила страхова компанія?

Наталія Кочешкова

Наталія Кочешкова

220
Ви звернулись за виплатою до страхової компанії, а отримали відмову? Неприємно... Але давайте розбиратися! Навіть благодійні організації не можуть допомогти в...
3 хв на читання 220
  • #ШколаТАС
3 хв на читання
15.09.2021 Читати
Особистий кабінет Клієнта Увійти
Особистий кабінет Консультанта Увійти
TAD: робочий простір Консультанта Увійти