Як розмовляти з дитиною про гроші?

навчимо, що відповідати на найбільш незручні дитячі запитання
TAS life team
TAS life team 18.10.2019

Пам’ятаєте, як гуділи мас-медіа кілька років тому, коли найбагатший чоловік планети – Білл Гейтс вирішив майже увесь статок заповісти благодійному фонду, а не трьом своїм дітям?
За задумкою Гейтса, діти повинні знати ціну грошам, заробленим власноруч.

«Вони вільні у своїх діях – можуть займатися всім, чим захочуть, – пояснив Гейтс. – Але у них не буде грошового водоспаду, який дозволить ледарювати»

Чи багато знайдеться людей, що на місті Гейтса вчинили б так само? І чи правильний цей крок?

Як гадаєте, який найкращий та найважливіший подарунок ми, як батьки, можемо зробити своїм дітям?

Ні, це точно не сучасні іграшки та гаджети, не найкрутіші шмотки і не оплата 8 гуртків і секцій. Звичайно ж це – навчання особистим фінансам. Ми маємо вчити цьому наших нащадків із самого раннього віку, розуміючи, що від фінансової обізнаності залежить їх успішне майбутнє.

Дослідження, проведене Фондом Allstate (США), показало, що 86% опитаних підлітків дізналися про навички управління капіталом від своїх батьків. В Україні, на жаль, цей відсоток істотно нижче – і цю прогалину у методиці виховання майбутніх поколінь потрібно якнайшвидше надолужувати…

Ми підготували кілька порад про те, як краще за все відповісти дітям на “незручні” питання, а також як прищепити дітям правильні навички поводження з грошима.

1. «А ми багаті чи бідні?»

Запитайте у дитини, що він розуміє під словом «багатство». Як правило, у відповідь ви почуєте, що багатство – це коли великий будинок і там багато іграшок, комп’ютерів і останній Айфон.

Поясніть дитині, що багатство – поняття відносне. Що є люди багатші вас, а є бідніші, і що не можна судити людей тільки за кількістю грошей або матеріальних благ. Скажіть дитині, що багатство в житті менш важливе у порівнянні з позитивними людськими якостями, такими як креативність, допитливість, комунікабельність і т.д. Так ви покажете дитині, що у багатства крім матеріальної складової, є ще і ціннісна. Ви так і робите? Дуже добре, значить, ви виховуєте спадкоємця правильно!

Навіть якщо ви не входите до списку «Форбс», дайте дитині зрозуміти, що в цілому в світі все спокійно, гроші є.
Коли мати, стурбована раннім карієсом, повідомляє, що у неї на цукерки «немає грошей», у дитини може з’явитися деяке хвилювання: «Може, вони мене взагалі і гречкою прогодувати не зможуть?» Так, дітям комфортно в світі, де все вистачає: і їжі, і солодощів, і розваг.
Коли ми розхитуємо дитячу впевненість в наявності достатку, дитина може перевіряти нас на міцність. Просити якоїсь гидоти типу чипсів, сотий бейблейд і ще зелену собаку. Так вона хоче зняти тривогу.

2. «А скільки ти заробляєш?»

Питання набагато складніше, ніж здається на перший погляд. Число, що виражає суму місячного доходу, нічого не скаже дитині. Будь-яка сума, яка в кілька разів перевищує його щотижневі кишенькові витрати, здасться йому великою. Щоб пояснити дитині справжню цінність грошей, покажіть дитині, на що ви їх витрачаєте.

Поступово пояснюйте дітям, що таке сімейний бюджет, з чого він формується і як витрачається. Це дасть їм можливість зрозуміти, що гроші потрібні не тільки на розваги і покупки, але і на куди більш практичні речі, такі як оплата рахунків або покупка продуктів харчування. Таким чином, дитина сама визначить для себе, що таке заробляти «багато» або «мало».

Ви можете поступово прищеплювати дітям навички планування власного бюджету. На той час, коли дитина виросте, вона вже буде знати реальну цінність грошей. Ці корисні знання знадобляться їй, коли вона почне самостійно заробляти.

3. «А чому ти не знайдеш роботу, де тобі будуть більше платити?»

Розкажіть дітям, що в роботі важливі не тільки гроші, але й те, чим ти займаєшся. Це легко пояснити на прикладі шкільних предметів. Дітям подобаються одні предмети і не подобаються інші. Задайте їм питання, чи хотіли б вони вчити більше тих предметів, які їм не подобаються, але отримувати при цьому на 10% більше кишенькових грошей, або вчити більше тих предметів, які їм подобаються, але при цьому отримувати на 10% менше. Поставивши дітей перед подібним вибором, ви дасте їм відчути,  ̶щ̶о̶ ̶ж̶и̶т̶т̶я̶ц̶е̶б̶і̶л̶ь̶  що крім матеріальної винагороди за виконану роботу, існує ще й моральна.

Також поясніть, що робота, яка матеріально винагороджується краще, але не приносить морального задоволення, негативно впливає на настрій людини і наявність у неї вільного часу. Мало хто з дітей захоче проміняти веселих і дбайливих маму і тата середнього класу на дратівливих, але заможних батьків, які проводять з ними мало часу.

5. Моїм друзям їх батьки дають по 400 гривень на день, а ви лише по 100. Я відчуваю себе поряд з ними жебраком. Ви що, не можете дати мені більше?

Майте на увазі, що, посилаючись на сім’ю друга або подруги, ваша дитина може перебільшувати величину їх кишенькових грошей. Це відомий прийом для випрошування “прибавки” 🙂

Скільки давати грошей? Рекомендації прості: дитині повинно вистачати на потреби в школі, проте їх не повинно бути помітно більше або менше, ніж у інших дітей. Обговоріть і разом розрахуйте цю суму, з огляду на доходи сім’ї і потреби дитини. Першокласнику краще видавати гроші щодня, а в міру дорослішання збільшуйте терміни – щотижня, щомісяця. Так дитина поступово звикне розподіляти свої витрати. Але сума повинна бути фіксованою! Якщо дитина звинувачує вас, ні в якому разі не допускайте поблажливої інтонації, не допускайте емоційного шантажу.

До речі, хорошим показником того, наскільки адекватно ваша дитина ставиться до одержуваних від батьків грошей, є той факт, чи відкладає вона якусь частину коштів на подарунки близьким.

4. Чому ви так мало заробляєте, а батьки моїх друзів одержують більше?

Незважаючи на прямолінійність і некоректність цього питання, відповісти на нього треба обов’язково. З одного боку, наведіть дитині приклад сім’ї з нижчим доходом – напевно у вашому, або його оточенні знайдуться такі сім’ї. З іншого боку, в дітях потрібно виховувати ставлення до грошей як до засобу, а не як до мети. Тому в родині повинні поряд з матеріальними цінностями культивуватися нематеріальні. Розкажіть про те, що є моменти в житті людей, які не варті нічого з точки зору їх матеріальної цінності, але необхідні будь-якій людині: тепло, любов, турбота, проведений разом час. Пояснюйте це вашій дитині, наводячи приклади не тільки вашої, але й інших сімей.

6. Не буду мити посуд просто так – моїм друзям батьки за це платять окремо, а чому ви не робите так само?

Більшість психологів вважає, що платити за допомогу по господарству не можна ні в якому разі. Участь в сімейних турботах не повинна перетворюватися в найману працю, адже тоді порушується важливий принцип: безкорислива любов – основа відносин в сім’ї. Є приклади, коли плата дітям за допомогу по господарству приводила до сумних результатів – до вимагання грошей за будь-який рух. При цьому у дітей формується споживче ставлення до батьків.

Тому правильна відповідь на це провокаційне питання наступна: “Виконання домашніх обов’язків – це питання відносин між людьми та спільного побуту. Адже мама з татом нічого не отримують за домашні справи, це наш дім і ми працюємо на себе і для себе, щоб усім було добре“.

У той же час заохочення за гарне навчання цілком допустимо, адже це заохочення за реальну, конкретну працю, за успішно виконану роботу. До того ж навчання зараз – зовсім не проста справа. Але заохочувати дітей краще подарунками і розвагами, а не грошима. Інакше у дитини може скластися враження, що вона вчиться не для себе, а для інших.

На жаль, всі уроки швидко забуваються, якщо батьки самі не подають гарний приклад. Тому наостанок розкажемо, на що важливо звернути увагу, займаючись економічним вихованням своєї дитини:

Визначтесь із власним ставленням до грошей

Якщо в сім’ї прийнято вважати, що гроші – брудні, чесною працею на відпустку в Туреччині не заробити, а соціальна допомога – це звучить гордо, то сім’я свої цінності якимось чином передасть і дитині. Тобто тут має сенс спочатку розібратися із власним відношенням до матеріальної сфери.

Гроші – це ресурс

Ресурс необхідний, але він не повинен викликати якихось особливих емоцій. Його можна порівняти з водою в крані. Тобто вона повинна бути, але стрибати від радості, помітивши, що у ванні хороший тиск – дивна річ. І в сезон відключення гарячої води мало хто буде посипати попелом голову. Її просто поливають водою з чайника.

Про пенсію

Також не забудьте вчасно розповісти дитині про те, як закінчується трудова діяльність людини і починається заслужений (або не дуже заслужений) відпочинок. З огляду на розміри більшості пенсій та сумне буття пенсіонерів, розкажіть дитині про різні способи забезпечити собі безбідну старість, такі як інвестування або накопичувальне страхування. Це не означає, що треба “грузити” його страшилками про злидні, черги за пенсією на Укрпошті та про державні лікарні. Але основи дитина повинна дізнатися до того, як почне сама піклуватися про свою старість, зберігаючи частину свого доходу.

…………….

І пам’ятайте, що зміст усіх цих уроків не тільки навчальний. Багато дорослих самі бояться грошей, відчувають до них недовіру і навіть огиду. Вони кажуть: «Не в грошах щастя», – і люблять звинувачувати суспільство за тиск «бути багатим», яке воно на них нібито справляє.
З іншого боку стоять ті, хто робить з грошей культ. Вони кажуть: «Не в грошах щастя, а в їх кількості», – і йдуть купувати… скажімо, десяту яхту.

Ви ж уроками, іграми і, головне, особистим прикладом можете показати своєму синові або дочці, що гроші – інструмент для хорошого життя. Що вони дають можливість обирати (Туреччина або Карпати, таксі або метро, готувати або замовити) і радувати себе, дають захист і стабільність. Гроші треба поважати і примножувати. Навіть любити, але без фанатизму. Як друга, а не як божество.

І ні, щастя на одних грошах не збудувати, але зробити це буде куди простіше, якщо з грошима немає ніяких проблем. Хочете цього для своєї дитини? Починайте сьогодні!

 

P.S. Не забувайте підписуватися на нашу групу у Telegram – t.me/TASlife, та на нашу сторінку у Facebook – facebook.com/taslifeofficial  

Вхід в кабінет Клієнта
Вхід в кабінет Консультанта

в розробці

Вхід в кабінет