“Ваша картка заблокована. Зателефонуйте за номером…” – напевно, вже всім хоча б раз надходило смс з таким змістом. Це популярний спосіб виманити дані картки.
Останні роки фінансові шахраї особливо активізувалися – аферисти постійно вигадають нові способи, як отримати конфіденційні дані для доступу до рахунків. Їх методи швидко змінюються, проте є типові ознаки, за якими можна розпізнати фінансових шахраїв. Про них і розповідаємо сьогодні.
Трохи статистики:
За даними Нацбанку, лише за 2020 рік в Україні сталося майже 72 000 випадків незаконних дій із платіжними картками, 58% з них – в інтернеті.
Так, у першому півріччі минулого року банки повідомили про фіксацію 47,5 тис. випадків шахрайства з картками на загальну суму 86,4 млн. грн., тоді як за перше півріччя 2019 року було зафіксовано 34,7 тис. випадків на 72,6 млн. грн.
Як бачимо, обсяги шахрайства зростають – і це не дивно. Адже з кожним роком зростають обсяги безготівкових платежів, розрахунків картками та онлайн-покупок.
Як розпізнати фінансових шахраїв?
🔰 Шахраї виходять на зв’язок першими.
Перша ознака фінансового шахрайства – аферисти є ініціаторами контакту.
Це може бути телефонний дзвінок, смс-повідомлення на телефон або у месенджерах, лист на електронну адресу. Є випадки, коли шахраї приходять прямо до дому. При цьому вони можуть назватися ким завгодно: співробітником банку, працівником поліції, представником мобільного оператора тощо. Підозру має викликати те, що вони самі вийшли на контакт. В цьому випадку краще покласти слухавку/не відповідати на смс/не відчиняти двері, а самостійно зателефонувати до організації, з якої з вами начебто зв’язалися, за офіційними номерами телефону.
🔰 Вас просять повідомити дані.
У вас можуть запитати дані вашої картки, логін та пароль до особистого кабінету, код із смс-повідомлення.
Потрібно пам’ятати, що співробітники банку ніколи не запитують секретні реквізити картки, такі як пін-код або cvv код. Коли банк помічає сумнівний платіж або переказ з вашого рахунку, зв’язуються з вами, щоб підтвердити або відхилити операцію, і тільки. Конфіденційні дані для цього не потрібні. Якщо про них запитують — будьте певні, телефонують не з банку!
🔰 Розмова зводиться до грошей.
З якого б приводу вам не зателефонували, розмова все одно зведеться до грошових питань.
Вам можуть запропонувати переказати кошти на безпечний рахунок, повідомити про необхідність заплатити комісію або взагалі запропонують “дуже вигідний фінансовий продукт” чи повідомлять про “виграш“. Легенди можуть різнитися, але суть одна: будуть розповідати про гроші, які ви можете втратити або отримати.
🔰 Вас намагаються збити з пантелику.
Як правило, шахраї починають з якихось шокуючих фраз, для того, щоб вивести вас із рівноваги та притупити пильність. Був період, коли багатьом надходили смс з текстом “Ваш син потрапив у аварію“. Звичайно, коли літня людина, яка має сина, отримає таку смс, вона буде спанделичена та може, перш ніж телефонувати синові, зателефонувати за номерами вказаними в смс, а там вже “професіонали” зроблять свою справу шляхом емоційного тиску.
🔰 На вас тиснуть.
Щоб не дати змоги обдумати ситуацію, шахраї будуть тиснути та обмежувати вас у часі. “Це потрібно зробити просто зараз“, “Якщо ви не сплатити комісію протягом 5 хвилин, кошти спишуться і їх неможливо буде повернути” – ці та інші фрази будуть схиляти вас до необхідних шахраям дій, поки ви не здогадалися що до чого.
Якщо ви помітили хоча б одну з цих ознак, може йти мова про шахрайство. Не приймайте поспішних рішень, завжди беріть паузу, щоб обдумати те, що відбувається, та візьміть за правило перевіряти ще раз будь-яку інформацію в першоджерелі.
💳 І ще декілька порад, як вберегти свої кошти:
• не повідомляти нікому секретні дані картки;
• завести окрему фінансову SIM-картку та не розповсюджувати в інтернеті “фінансовий” номер мобільного телефону, до якого прив’язаний банківський рахунок. Більше про фінансовий номер в нашому блозі;
• встановити денні ліміти в інтернет-банкінгу на онлайн-платежі, зняття готівки тощо;
• використовувати лише складні паролі та періодично їх змінювати;
• не вводити коди із SMS-повідомлень, коли телефонують із невідомих сумнівних номерів, навіть якщо кажуть, що зараз зателефонують із номера банківської «гарячої лінії»;
• у мобільному додатку різних банків, якщо маєте декілька карток, встановити окремі логіни та паролі. Це стосується і поштових скриньок;
• не переходити за посиланнями у повідомленнях;
• за будь-яких підозрілих обставин відразу дзвонити в call-центр банку.
Якщо ознаки шахрайств та поради, як від них захиститися, здалися вам очевидними, повірте, що навіть досвідчені й уважні громадяни попадають на гачок шахраїв.
Тому будьте пильні та попередьте інших: надішліть цю статтю менш досвідченим користувачам фінансових послуг (мамам, бабусям) або поширте посилання на вашій сторінці у соцмережі. 👍