Уявіть, що у вас підвищилась температура, заболіло вухо, набрякла нога, серце колотиться або тиск стрибає уже два тижні. Будь-що уявіть, що траплялося зі здоров’ям у вас або у знайомих. Куди треба бігти і в кого питати?
За спостереженнями більшість українців в першу чергу звернуться за порадою до друзів чи родичів, до інтернету (спільноти у фейсбуці, групи молодих матусь, інстаграм-сторіз тощо) або почнуть гуглити.
Результати такого самолікування непередбачувані; у більшості випадків симптоми пройдуть самі за певний час, попри всі ваші зусилля повпливати - до речі, саме так “працює” гомеопатія та інші фуфломіцини. Але гірше, коли без належної медичної допомоги ви не тільки витратите зайві кошти на непотрібні ліки, але й нашкодите своєму здоров’ю.
Та що ж робити, коли ви розчарувались у старій державній медицині, а для візиту до платної клініки вам “недостатньо погано”?
Навіщо потрібен сімейний лікар?
І ось для чого існують сімейні лікарі - фахівці загальної практики, широкого профілю, які стають тою найважливішою ланкою, яка забезпечує вам доступ до системи охорони здоров’я.
Усі ми платимо податки так чи інакше, і ця сума у тому числі йде на оплату базового гарантованого медичного забезпечення. Теоретично наша охорона здоров’я мала бути “безкоштовною” протягом багатьох років; однак пацієнти знають, що це переважно лише декларувалося зі сцен, а у реальності існувала велика кількість неформальних тіньових платежів. Через це у свідомості людей сформувалася асоціація, що піклування про здоров’я - це дорого, а іноді - катастрофічно для сімейного бюджету. Поряд із не дуже високим рівнем медичної допомоги, обмеженими знаннями лікарів (спершу через недоступність актуальної інформації через залізну завісу та відсутність інтернету, а далі просто за інерцією та звичкою вчитись за “вітчизняними школами”) це все спричинило ситуацію, коли люди зверталися до медиків тільки у крайньому випадку, переважно коли біль був нестерпним. Дуже часто на цьому етапі можливостей лікарів вже було недостатньо для ефективного відновлення якості життя.
Ідеальна модель взаємодії "лікар+паціент"
Суть сучасної медицини полягає у кардинально іншому підході: акцент все більше на превенції захворювань. Завдяки діагностичним можливостям та швидкій передачі інформації про результати свіжих досліджень нарешті з’явились умови, в яких раннє виявлення хвороб та ефективне лікування перших проявів стало доступним навіть жителям невеликих населених пунктів та з доходом нижче середнього. Найкращою моделлю взаємодії між лікарем та пацієнтом є холістична, коли медик збирає дані не тільки про симптоми, фізичні аспекти здоров’я, але й про соціальні, економічні, психологічні обставини життя людини. Таким чином він формує цілісне бачення і може ефективніше призначати обстеження та лікування. В ідеалі він також практикує спільно вироблені послуги, тобто комплекс заходів з превенції та досліджень, узгоджені з пацієнтом, замість того, щоб просто наказати щось робити без пояснень, як це було протягом тривалого часу. Завдяки цьому людина залучена у піклування про здоров’я, має достатньо інформації про себе та розуміє, навіщо виконує ті чи інші дії.
Як працює медреформа в Україні?
Вже більш ніж три роки в Україні діє медична реформа, за якою кожен з нас може обрати сімейного лікаря, якому довіряє.
До того ж, це право нарешті не залежить від місця проживання, реєстрації чи роботи. Ви більше не “прикріплені” до поліклінік і можете вільно вибрати чи змінити свого фахівця, якщо він не влаштовує вас за професійними або комунікаційними якостями.
Для цього вам необхідно оформити декларацію про вибір сімейного лікаря, що фактично є вашим повідомленням державі, яку уособлює Національна служба здоров’я України, куди треба перераховувати гроші за вашу базову медичну допомогу. Надалі ви з’ясовуєте, яким чином і у яких випадках можете контактувати з вашим обраним фахівцем оффлайн у медзакладі або дистанційно. У сенсі сімейної медицини актуальним стає побудова довготривалих, міцних робочих стосунків між медиком та пацієнтом, і це є фактором, який сприяє успішній профілактиці та лікуванню.
Тепер будь-які питання з боку здоров’я ви можете спрямовувати своєму лікарю, а він чи вона вирішить, чи може вам допомогти на своєму рівні, або ж є сенс дати скерування до вузького фахівця.
Багато пацієнтів скаржаться, що раніше можна було піти одразу до невролога, кардіолога чи ЛОРа, а тепер необхідно брати направлення, і це затруднює процес. Але адекватна сімейна медицина і має так працювати. У всьому цивілізованому світі 80-90% запитів вирішують на первинній ланці; в Україні ж на вторинку потрапляє багато людей, захворювання яких міг успішно лікувати сімейник, що зберегло би час та було б раціональніше і вкладалось у загальну картину ведення пацієнта.
Що не так із викликом лікаря додому?
Окремою темою варто розглянути питання викликів лікаря додому, а також дзвінків у швидку. Протягом десятиліть саме пацієнт вирішував, що лікар мусить прийти до нього. Через неадекватну оцінку свого стану більшість викликів були безглуздою втратою часу лікаря, бо переважно від присутності фахівця призначення не змінюються, адже хворобливі стани у людей досить стандартні. Найчастіше це ГРВІ, прояви яких майже завжди можна лікувати дистанційно. Іноді стан пацієнта вимагає дообстежень, які можливі лише в умовах медзакладу (кардіограма, рентген, УЗД тощо), тому для людини значно корисніше буде прийти на візит до лікаря. Якщо ж стан вимагає госпіталізації, то виклик сімейного лікаря додому нічим не допоможе. У той же час скерування у стаціонар або на консультацію вузького фахівця, рецепт на Доступні ліки можуть бути виписані в електронному форматі, дистанційно. Виключенням є пацієнти лежачі або ті, хто пересувається у межах квартири - якщо їм необхідний огляд лікаря, фахівець планує свій візит та здійснює його.
Що ж стосується викликів “швидкої”, то більшість з них необґрунтовані: люди телефонують при підвищенні температури, похміллі, порізі, хропінні, перепадах тиску або самотності. У той час, як бригади зайняті на десятках таких виїздів, десь втрачає дорогоцінний час пацієнт з політравмою, кровотечею, анафілактичним шоком, інсультом чи інфарктом. Більшість скарг, з якими звертаються до лікарів “швидкої”, успішно може і має лікувати сімейний лікар: призначити ефективний препарат від тиску, порекомендувати ліки від високої температури або скерувати до психіатра. Але він не може цього зробити, якщо люди не з’являються у медзакладі та не озвучують свої симптоми.
Ефективна взаємодія лікаря та пацієнта можлива, і вона значно покращує якість життя останнього.
Можливість розділити відповідальність за своє здоров’я, отримати надійне джерело інформації замість гугла, звернутись у момент сумнівів створює нову культуру піклування про себе.
Знайдіть свого сімейного лікаря або подякуйте тому, хто є, якщо ви змогли налагодити стосунки, і завжди будьте впевнені у завтрашньомі дні. І бережіть себе!