Пройти по кар’єрній сходинці та зайняти керівну посаду - це мрія багатьох працівників.
Однак, заволодівши кабінетом з відповідною табличкою, хтось становиться босом, а хтось - лідером.
В чому між ними різниця дуже гарно проілюстровано на цьому зображенні (вгадаєте, хто - де? ;) )
Так, лідер - це той, хто власним прикладом надихає та направляє членів своєї команди.
Ефективне лідерство стає все більш важливим на робочому місці, оскільки все більше співробітників залишають компанії через одну-єдину проблему, яку можна було б вирішити – поганих начальників.
Згідно з нещодавнім дослідженням кадрового агентства Robert Half, майже половина всіх опитаних професіоналів (49%) звільнилися з роботи через нестерпних босів.
Тож в чому відмінності між босом і лідером?
1. Бос віддає накази — Лідер здійснює вплив
За словами Сью Ендрюс, бізнес-консультанта та HR-консультанта компанії KIS Finance, ключова відмінність полягає в тому, що авторитет керівника випливає з його посади, тоді як авторитет лідера — від його здатності впливати на інших:
«Начальник контролює, щоб співробітники дотримувались правил, тоді як лідер заохочує думати самостійно, щоб досягти бажаних цілей.
Бос віддає накази та інструкції, а лідер надихає інших знайти найкращий шлях до мети, водночас мотивуючи їх максимізувати свій потенціал».
Ви можете посилити свій вплив на команду, піклуючись про неї, прислухаючись до думок та ідей підлеглих і пояснюючи, що саме стоїть за вашими рішеннями та діями. Це наступний крок у лідерстві, але він дуже важливий, бо люди починають слідувати за вами, тому що хочуть, а не тому лише, що мусять.
2. Бос пояснює — Лідер надихає
Ви не повинні просто пояснити завдання і залишити його в руках свого співробітника. За словами Крістін Макдональд, директора The Hub Events, задача боса - переконатись, що ви зрозуміли поставлене завдання, тоді як задача лідера - підтримувати та мотивувати.
«Найбільша відмінність між лідером і начальником полягає в тому, що хороший лідер надихає людей і змушує їх захоплюватися своєю роботою»
Успіх вимагає пристрасті; без бажання виконувати завдання працівники не будуть прагнути показати найкращі результати. Як керівник, ви повинні мотивувати працівників, даючи їм зрозуміти важливість їхньої роботи.
3. Бос - це дисципліна — Лідер - це наставництво
Співробітники теж люди і помилки трапляються у кожного. Який ви керівник найкраще проявляється в тому, як ви долаєте такі проблеми.
Боси часто надають перевагу системі “кнута та пряника” для запобігання промахів на роботі, тоді як лідери розуміють, що більшу користь принесе заохочення та наставництво. Якщо працівник добре виконує конкретну роботу, це обов’язково слід визнати і задіяти цей скіл в подальших задачах.
«Одним із ключових елементів лідерства є здатність використовувати таланти інших для досягнення спільної мети», – стверджує Макдональд.
4. Бос делегує завдання — Лідер делегує повноваження
Боси зосереджуються суто на цілях свого відділу і суворо дотримуються протоколу для досягнення цих цілей. Вони думають короткостроково, делегують завдання своїм підлеглим і схильні до мікроменеджменту.
Крістіна Дж. Айзінгер, виконавчий тренер і консультант CJE Consulting, каже, що бос прагне досягти ключових цілей, тоді як лідер визначає довгострокове бачення команди та використовує його як «головний мотиватор».
Лідери прагнуть стимулювати прихильність працівників, показуючи їм приклад для наслідування, надихаючи їх та заохочуючи до розвитку. Вони комфортно делегують повноваження і уникають мікроменеджменту, віддаючи перевагу тому, щоб інші розвивалися. Використовуючи свої комунікативні навички та навички ведення переговорів, вони впливатимуть на інших на користь організації.
5. Бос - стоїть над командою — Лідер - частина команди
Бос не витрачає час на знайомство зі своїми співробітниками, як це робить лідер. Боси розглядають членів своєї команди як підлеглих, тоді як лідери відкидають це ієрархічне розшарування і розглядають усіх членів своєї команди як рівних учасників.
Щоб бути лідером, важливо підтримувати позитивні стосунки зі своїми співробітниками. Працюйте з їхніми потребами та створюйте культуру, яка заохочує до відкритого спілкування без остраху “сказати при начальстві щось не те”.
Познайомтесь ближче зі своєю командою - так ви зможете зрозуміти, як пояснити своє бачення таким чином, щоб донести його до кожного. Дуже важливо вміти персоналізувати спосіб мотивації людей.
Хороші керівники – справжні та лояльні. Вони подають приклад для своєї компанії. Якщо вам не вистачає пристрасті чи мотивації, є ймовірність, що ваша команда так само млява та безініціативна.
Не бійтеся бути людиною – будьте справжніми та висловлюйте свої емоції.
Як пройти шлях від боса до лідера?
Щоб бути хорошим начальником ви можете включити кілька ключових стратегій у свою поведінку.
Трьома основними з них є продуманість, комунікація та чіткі очікування з боку ваших співробітників.
Обов’язково спілкуйтесь із командою та прислухайтесь до неї. Адже лідер, що слухає та чує підлеглих, завжди має більше впливу, ніж бос, який чує лише себе.
Секрет успішного лідерства полягає в тому, щоб ваші співробітники вважали вас справедливим у вашому до них ставленні та послідовним у рішеннях та вчинках.
Це дуже важливо, адже одна з головних причин стресу всередині колективу - незнання того, чого очікувати від свого керівника.
Часта зміна фокусу та конфліктуючі пріоритети викликають у співробітників почуття занепокоєння і нестабільності. Проте ефективна комунікація та чітка мета гарантують, що всі члени команди рухатимуться в одному напрямку.
Які обов’язки у лідера?
Керівники несуть відповідальність не тільки за делегування завдань і моніторинг підлеглих. Вони відповідають за успіх всієї команди, а також за успіх кожного окремого її члена.
Ефективний керівник повинен розуміти сильні, слабкі сторони та цілі кожного підлеглого та відповідно використовувати його таланти.
Ось короткий контрольний перелік основних обов’язків лідера:
- Переконайтеся, що команда має усе, що їй потрібно для виконання роботи.
- Забезпечте достатньо складну, але цікаву та змістовну роботу.
- Будьте відкритим для спілкування.
- З кожним співробітником проводьте регулярні індивідуальні зустрічі, присвячені розвитку його кар’єри.
- Вимірюйте продуктивність.
- Надавайте регулярні фідбеки щодо роботи вашої команди (як позитивні відгуки, так і конструктивну критику).
Не хвилюйтеся, якщо ви наразі не впроваджуєте всі ці пункти у свої робочі обов’язки. Просто зосередьтеся на вдосконаленні та запитайте в працівників, що, на їхню думку, вам варто було б покращити.
І пам’ятайте, що більшість дуже крутих лідерів починали як звичайні боси ;)
За матеріалами статті "Are You a True Leader or Just a Boss?"