Коли ще говорити про школу, як не сьогодні?
Минулого року ми розповідали про професії мабутнього, а цього разу вирішли взяти приклад з дітлахів та взагалі помріяти – ?
Ну, окрім того, що це має бути школа магії із назвою “Хогвартс”… ))
Ми зібрали кращі приклади того, як будують освітню систему різні країни світу.
Впевнені, якщо це змогли вони – зможемо і ми!
За основу ми взяли авторитетний , підготовлений Міжнародною програмою з оцінки освітніх досягнень учнів (PISA) та опублікований у році.
Кожні три роки PISA проводить міжнародну оцінку освітніх програм по всьому світу. Тест вимірює навички і знання з читання, математики та природничих наук у
-річних учнів.За результатами останнього оцінювання Україна в цьому рейтингу посіла
місце зі країн, а перші сходинок зайняли:
В початковій школі у дітей немає домашніх завдань. Немає і шкільної форми, тож приходити можна в чому заманеться. Шкала оцінок перевернута: шість – це наша «двійка», а одиниця – навпаки найвища оцінка. При цьому освіта в Німеччині обов’язкова для всіх, а батьків прогульника
.Програми навчання дітей не синхронізовані, єдиних підручників і стандартів з предметів немає, але ще в початковій школі всі починають вивчати англійську, а з четвертого класу вводиться статеве виховання.
Чи поступить дитина до ВИШу, вирішується вже на етапі переходу в середню школу. Учні зі слабкими результатами надходять в Основну школу (Hauptschule), із середніми – у Реальну школу (Realschule), а сильні потрапляють в Гімназію (Gymnasium).
Тільки випускники гімназії отримують атестат зрілості (Abitur) і право вступити до університету, іншим дають довідку про освіту.
Аbitur можна отримати і окремо, після спеціальних курсів.
В німецьких школах вчать незвичним для нас навичкам:
. Питанням соціалізації приділяється дійсно багато уваги!
Новозеландська система середньої освіти працює по британській моделі, пропонуючи учням англомовну фундаментальну освіту, що дозволяє продовжити навчання в будь-якому університеті країни. Тут існують державні, приватні та комбіновані школи, в яких можна отримати загальну освіту або освіту з обраним ухилом. А ще, навчання в середній школі Нової Зеландії – це
.Система оцінювання в початковій школі – літерна (А-максимум, Е-мінімум), у старших класах успішність оцінюють у відсотках.
Дитина може почати навчання в школі як тільки їй виповнилося
, не чекаючи початку наступного семестру.Всі домашні завдання, інформацію і т.д., дитині складають в спеціальну папку, яку вона носить із собою в портфелі.
Замість батьківських зборів – індивідуальні зустрічі з викладачем 1-2 рази на рік.
Щорічно клас переходить в інший кабінет до іншого вчителя.
У данському законі про освіту говориться, що система освіти повинна
. Тому вчителі показують школярам, що їх допитливість і бажання розвиватися куди важливіше за результати в тестах. Програма розрахована на те, щоб її зміг освоїти кожен.Як пише датчанка Малин Рюдаль в книзі «Щасливі як датчани»,
. Важливо, щоб діти навчилися здобувати інформацію і активно брати участь в бесідах. Креативність та ініціативність куди важливіше вивчених параграфів з підручника.Для дітей, які не визначилися, чим вони хочуть займатися, є спеціальні «постшколи» (Efterskole). Підлітки
років можуть провести в них рік, перш ніж вирішити, куди вступати далі. У «постшколі» увага приділяється творчості, спорту, праці руками.Данці не вважають велику зарплату важливим фактором при виборі роботи. Зрештою, податки в країні одні з найвищих в світі – але і рівень життя при цьому відповідний. Освіта в вишах для датчан безкоштовна. А ще вони отримують стипендію, яка дозволяє нормально існувати.
Британська система освіти, здається, взагалі не залежить від того, яке місце країна займає в тестах PISA – туди їхали, їдуть і будуть їхати. Не в останню чергу через той самий
. Особливо якщо мова йде про школу-інтернат, вік якої згадують не інакше як з благоговінням.В цілому освіта у Великій Британії починається в
, коли дитина вступає в початкову школу. Навчання в ній триває , причому домашніх завдань в цей час в англійській школі може і не бути.Ця можливість з’явилася у вчителів початкових класів на початку
року, коли міністр освіти країни заявив, що тепер кожен вчитель буде вирішувати сам, задавати йому “домашку” чи обійтися іншими засобами. Перевірка засвоюваності матеріалу найчастіше проводиться за допомогою есе або проекту, який необхідно виконати. Втім, для учнів середньої школи такі послаблення вводити відмовилися.Навчання в початковій школі закінчується іспитом – Common Entrance Examination. Успіх при здачі іспиту – квиток в середню школу. Там підліток проводить ще кілька років і в 16 здає черговий випускний іспит – GCSE (сертифікат про отримання загальної середньої освіти).
Школи також намагаються дотримуватися правил, що сформувалися колись давно і відтоді є невід’ємною частиною британської освіти –
.У закритих школах-пансіонах навчання може відбуватися на індивідуальній основі або в групах, де діти зібрані за здібностями. З’являються також додаткові предмети, яких може не бути в звичайній школі. В цьому немає нічого дивного, оскільки
. Найчастіше, в школах-інтернатах залишають основу цієї програми та додають до неї велику кількість курсів, серед яких можна вибрати потрібні.
Коли читаєш про фінську систему освіти, починаєш думати, що вона ідеальна. Фінські вчителі, як і їх данські колеги, не будуть змушувати зубрити предмети і проводити ночі над підручниками. Навпаки, навчання тут дуже розслаблене.
. Тим, хто відстає за програмою, допомагають, щоб вони досягли середнього рівня. І ніхто не поставить «незадовільно».Велика увага приділяється вивченню іноземної мови. Фіни вчать англійську з третього класу. Крім того, з шостого класу вони в обов’язковому порядку вивчають шведську. А ще фінські школярі можуть вибрати в якості факультативу російську, французьку, німецьку або навіть китайську мову.
З
року в фінських школах впроваджують . По суті це скасування традиційних предметів. Тут немає як такої «літератури» або «математики», а .Але у фінської системи освіти є й недоліки. Через те, що наголос робиться на «середній» рівень, здібні діти можуть не отримувати достатнього навантаження. Наприклад, алгебру фіни починають вивчати пізно – і поки в Азії діти щосили працюють над інтегралами, в Фінляндії цьому приділяють не дуже багато уваги.
До речі, щодо Азії… ) Ми не могли не згадати Сингапур, адже ця країна посіла перше місце в попередньому рейтингу PISA, що був опублікований .
В основі сінгапурської системи освіти лежить
– це коли . Тому успішності тут приділяється величезна увага.Навчальний план сінгапурських шкіл і вузів стверджує держава. Всі початкові школи в Сінгапурі державні, тому навчання в них дуже дешеве. У школах величезна кількість часу відводиться на вивчення точних наук та іноземних мов. Більшість предметів викладається англійською. Крім того, маленькі сингапурці вивчають і одну з трьох офіційних мов, яку вважають рідною. Це може бути китайська, малайська чи тамільська.
Звучить трохи моторошно, але
– навчальний рік ділиться на два семестри. Перший починається на початку січня і закінчується в червні, а другий починається в липні і закінчується в грудні. Взагалі шкільну систему освіти в Сінгапурі сильно критикують за некреативну і жорсткість. Адже від того, як вчиться дитина, багато в чому залежить її можливість вступити до вишу або потрапити на котрусь із програм обміну. Тому в Сінгапурі дуже сильно поширена змагальність не в найкращих її проявах (можливо, саме через це в році Сингапур посів в рейтингу лише сходинку, після Біларусі).
Порівнявши системи навчання дітей в різних країнах світу, можна зробити висновок, що в кожній з них є як плюси, так і мінуси.
Специфіка окремих європейських освітніх моделей, коли учням нічого не нав’язують, залишають на самоконтроль виконання домашніх завдань або взагалі їх не дають, здається в наших реаліях абсолютно немислимою, але ідея про більш персоналізований підхід до дитини – цілком позитивна.
У той час як будь-який американський школяр може собі дозволити відмовитися від зубріння предмета, що йому особисто “не заходить”, сконцентрувавшись на тому, що цікаво і потрібно, від наших дітей вимагають високих результатів – без різниці «дається» ця тема чи ні. Це веде до зайвих стресів, сварок, і може навіть викликати комплекси.
На жаль, такого предмета немає навіть в планах і прожектах. Та й сам термін мало кому знайомий. Тим часом вчити правилам інформаційної гігієни треба не тільки дітей, а й дорослих. В першу чергу ця дисципліна повинна ознайомити зі
. Розуміння того, що комп’ютерний вірус може бути набагато менш небезпечний для життя, ніж необдумано опубліковане фото, сумнівний рекламний ролик або черговий маркетинговий конкурс, також є важливим завданням цієї дисципліни. Фактично це курс виживання в диких джунглях суспільства споживання.Знання, що уривками дають на ОБЖ, екології, фізкультурі та інших предметах, можна об’єднати, додати до них нові і впровадити в шкільну програму під назвою «Здоровий спосіб життя».
На уроках ЗСЖ діти навчаться
.Теоретичну підготовку можна поєднувати з активними заняттями – наприклад, практикувати різні види гімнастики або йоги.
Діти також навчаться дбайливому природокористуванню, отримають інформацію про лікування і профілактику тих чи інших захворювань. Як запобігти сколіозу, коли слід приймати антибіотики, як розпізнати перші симптоми апендициту, чому ніякі онлайн-ігри не замінять біг, футбол і хокей – все це і багато іншого можна включити в комплексний предмет, що необхідний кожному сучасному школяреві.
Логіка вчить основам
. Вмінню не лякатися складних завдань. Навичкам різнобічного обгрунтування різних фактів, ситуацій і вчинків. Логіка – це предмет, який вчить думати самостійно.Саме логіка дозволяє вирішувати складні завдання і шукати неочевидні рішення. Вона вчить зосередженості, вмінню сприймати великі обсяги інформації і робити висновки з зовні абсолютно різнорідних даних.
Саме якісне навчання логіці може стати серйозною підмогою в боротьбі з бідою XXI століття –
Нарешті, логіка може зробити процес мислення цікавим і захоплюючим.
Якщо логіка вчить думати, то риторика –
. Говорити так, щоб тебе не просто почули, а зрозуміли; впливати на аудиторію силою слова.Риторика в парі з логікою – це саме ті предмети, знання яких дозволило б уникнути величезної кількості конфліктних ситуацій.
На уроках з профорієнтації учні будуть
. Спілкуватися з фахівцями та професіоналами своєї справи. При цьому бажаючі зможуть спробувати професію на практиці і навіть пройти курси. Цей предмет краще вводити в старших класах.Чимало успішних людей, відповідаючи на питання про витоки “психології бідності”, засуджують школи саме за відсутність грамотної фінансової освіти.
або місяців вистачить для того, щоб кожна людина .Не варто оминати увагою і більш приземлені речі.
– як з усім розібратися і убезпечити себе від того, щоб потрапити в боргову яму і жити завжди в плюс? Це саме ті знання, що стануть в нагоді не лише в юному віці,а й впродовж усього життя…
t.me/TASlife, та на нашу сторінку у Facebook – facebook.com/taslifeofficial
Не забувайте підписуватися на нашу групу у Telegram –